15 Aralık 2010 Çarşamba

VİTRAY TEKNİKLERİ

TIFFANY VİTRAY
     Tiffany Vitraya ismini veren Louis Comfort Tiffany (1848-1933) NewYork’ta bulunan ünlü mücevher mağazasının kurucusu Charles Louis Tiffany’nin oğludur. Maddi bağımsızlığından ve yeniliklere karşı merakından dolayı birtakım denemelere başlamıştır. Amacı sanat ile günlük hayatı kaynaştırmaktı. Bu onun zamanında normal olmayan bir davranıştı. Sanat zenginler içindi, normal insanların gereksinimi olmaktan uzaktı. Avrupa’ya yaptığı bir gezide Chartres katedralini ziyaret etti. Katedralin muhteşem, renkli camlarının etkisinde kaldı. Dönüşünde hayatın her alanını kapsayacak şekilde, renkli camlar üzerine denemeler yaptı. Tiffany aynı zamanda parça camların kenarlarını bakır folyo ile kaplayarak lehimlemiş, o güne kadar kurşun oluklar içine yerleştirilen camın dünyasına yeni bir soluk katmıştır.
  KURŞUNLU VİTRAY
   Önceleri büyük cam parçaları üretmek imkânı olmadığından büyük pencereleri imal etmek için kurşun oluklar kullanılmıştır. Çok eski bir tekniktir ve mükemmel mabet camları ile tanınmıştır. Avrupa'daki birçok kilisede bulunan ve ortaçağdan bu yana hala muhteşemliği ile göz kamaştıran bu teknik, zamanla günlük hayatın vazgeçilmez unsuru olan evlerimize kadar girmiştir.
  CAM BOYAMA TEKNİĞİ
Bu teknikte cam ışık yardımı ile boyanmaktadır. Cam üzerine işlenen figürler ışık yardımı ile hayata getirilmektedir. Bu tekniğin diğer boyama tekniklerinden farkı yapılan resimlerin hiçbir etki ile solmaması, adeta ölümsüzleşmesidir. En eski boyama vitray örneği Almanya'daki Lorsch kilisesine aittir (9. veya 10. yüzyıl). Bu tekniğin gelişmesinde manastırlardaki keşişlerin payı büyüktür. Tegernsee manastırı çok büyük bir cam atölyesine sahipti. Keşiş Werner da bu manastırda yetişmiş ve meşhur Augsburger pencerelerini (11. yüzyıl) yapmıştır. Ama bu tekniğin en mükemmel örneği şüphesiz ki St. Jans kilisesi (16. yüzyıl) ile Delft kilisesidir (20. yüzyıl).
FÜZYON (Eritme) VİTRAY
Füzyon Vitray, parça camların, uygun bir fırında ve uygun bir sıcaklıkta eritilmesi işlemidir. Birinci etapta düz bir yüzey elde edilir. İkinci etapta ise bu düz parçaya kalıplar yardımı ile form verilir. Burada önemli olan camların bir arada eriyebilmesidir. Çünkü her camın kendine has bir genleşme katsayısı vardır. Bu önemli husus göz ardı edildiği takdirde genleşme katsayılarının farkına bağlı olarak üretilen parça er ya da geç parçalanacaktır
  CAM BONCUK YAPIMI
Camı eritmek, açık ateş üzerinde form vermek adeta onu yönetmek insan üzerinde hipnotize edici bir etki yaratmakta ve günden güne cam dünyasında popüler olmaktadır.
Hızlı yaşamın ve fabrikasyon boncukların olumsuz etkisine rağmen cam boncuk yapımı günden güne layık olduğu değeri tekrar almaktadır.
  PÂTE DE VERRE TEKNİĞİ
Bu teknik yardımı ile çeşitli renklerde ve irilikteki cam tozlarını kalıplar yardımı ile fırınlanmakta ve hayal gücünüzün sınırları dahilinde her türlü objeyi üretebilmektesiniz.
  KALIPLA CAM ŞEKİLLENDİRME
Tasarlayacağınız kilden bir modelin kalıbı çıkartılır. Cam parçaları kalıba yerleştirilip yüksek ısıda fırınlanır. Cam parçaları eriyerek hazırladığınız modelin şeklini alır. Bu teknik yardımı ile yaratıcılığınızın sınırlarını test edebilirsiniz.
  RAKU TEKNİĞİ
Geleneksel Japon seramik sırlama tekniğine verilen addır.
İlk aşamada pişirilen seramikler raku tekniği ile sırlanırlar. Bu tekniği uygularken, seramik bir objenin her aşamada nasıl bir sanat eserine dönüştüğünün tanığı olacaksınız.

0 yorum:

Yorum Gönder